Alapító tagok: 

Assar Gabrielsson (1891-1962) A teherautó és buszgyáráról ismert Tildaholm melletti kis községben, Korsberga-ban született. Ő volt az angol úriember típus megtestesítője, szivarozott és golfozott is (ez utóbbira még munkaidő alatt is biztatta kollégáit).

Gustaf Larson (1887-1968). Vintrosában született, és társától eltérően „csiszolatlan” gyémántnak számított. Nyers modorát mérnöki tapasztalata ellensúlyozta.

A tőkét Gabrielsson teremtette elő, míg az első számú alkalmazott Larson volt. A Volvo latin kifejezés a „volvere” szóból képezve, jelentése: „gurulok” „gördülök”. A Volvo név 1911 májusában lett bejegyezve, mint önálló cég az SKF AB-n belül bejegyzett védjeggyel, azzal a szándékkal, hogy különleges golyóscsapágyak sorozatára használják a nevet, de ez csak rövid ideig működött ilyen formában, az SKF úgy határozott, hogy minden csapágyat „SKF” védjeggyel látnak el a későbbiekben. Emblémaként a Mars, azaz a vas jelét választották, ezzel utalva a közmondásos minőségű svédacélra, amihez hasonlatos keménységgel és tartóssággal tűrik autóik az északi mostoha klimatikus és útviszonyokat. És a svédek be is tartották ígéretüket, a következő évtizedekben a Volvo márkanév elválaszthatatlanul összeforrt a tartósság és a megbízhatóság fogalmával. Autóikra inkább a bevált megoldások használata, mint az újdonságok hajszolása volt jellemző.

1925-ben kiszivárogtak azok a hírek, mely szerint egy új svéd kocsi van készülőben. Első Volvo kifejlesztése a semmiből azonban nem csak a két alapító érdeme. Csatlakozott hozzájuk a rajzoló Henry Westenberg, az ÖV4 formatervezője Helmer „Mas-Olle” Olsson és Alex Roos, aki a prototípusok legyártásáért felelt.

1926 őszén  Stockholmból Göteborgba tették át cégük székhelyét. Az autó első képeit 1926 tavaszán hozták nyilvánosságra.  Az Volvo AB-t 1926. augusztus 10-én jegyzik be, mikor Assar Gabrielsson, az SKF értékesítési igazgatója és  Gustav Larson mérnök egy évnyi előkészület után belekezdtek tíz prototípus legyártásába, megkezdve ezzel a Volvo AB gépkocsigyártását az SKF csoporton belül.   Az egyszerű vonalvezetésű, elegáns karosszéria a  megszokott módon acéllemezből készült, kőrisfa vázkereten. Az 1926-ban épített első  prototípusokat más-más színűre fényezték, lehet azért, hogy meg tudják őket különböztetni.

​1927 óta létezik a Volvo Csoport, amikor is az első Volvo személygépjármű legördült a göteborgi üzem futószalagjáról. Az első sorozatban gyártott Volvo személygépkocsi, a Volvo ÖV 4 1927. április 14-én hagyta el az üzemet, ami tulajdonképen  a Volvo alapításának hivatalos dátuma. Ebben az évben mindössze 297 kocsi épült meg.

1930-ban, a Volvo 639 autót adott el,a gépkocsik Svédországon kívül nem váltak jól ismertté a második világháborúig. A biztonsági felszereltségeken kívül a Volvo-k karosszériáját is az adott korszakban megvalósítható maximális védelemre tervezték, ehhez már akkor ütközési teszteket, tudományos kutatásokat végeztek.

1935-ben jelentetik be A Volvo AB-t a stockholmi tőzsdén, majd az SKF megkezdte a részvények árusítását. A Volvo márka évtizedek alatt épült fel, jelenleg az egyik legismertebb és legelismertebb autómárka. A cég igazából az után indult be, hogy Assar Gabrielsson felesége meghalt egy autóbalesetben. Gabrielsson megfogadta, hogy a lehető legbiztonságosabb autókat fogja elkészíteni. A Volvo mérnökei az utasok védelme mellett kiemelt figyelmet fordítanak a gyalogosok biztonságára is.  Elsődleges szempontok egyike a biztonság, melyben a Volvo úttörőnek számított, számtalan, ma már magától értetődő megoldás bevezetése fűződik nevéhez.

1944-ben elsőként alkalmaztak ragasztott szélvédő üveget PV444 modellen.

1956 végétől kezdve az Volvo Amazon nevű modellje volt az első, melybe párnázott műszerfalat szereltek. További érdekesség, hogy az Amazon a maga idejében a legnagyobb darabszámban gyártott széria volt. Megbízhatósága, tartóssága miatt igen felkapott a veterán kedvelők körében. Sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy alkatrész beszerzése napjainkig is még mindig megoldott.

1959-től minden Volvo első üléseihez – a Saab-tól érkezett – Nils Bohlin szabadalmát, a hárompontos biztonsági övet szereltek.

1967-ben bevezették a világ első hátrafelé néző gyerekülését.

1970-ben felállították a szemle-csapatukat is, amely balesetet szenvedett Volvo-k helyszíni vizsgálatával gyűjtött gyakorlati tapasztalatokat. Különösen az 1966-ban bevezetett 140-es széria tűnt ki korszaka autói közül nagyvonalú, átgondoltan tervezett gyűrődő-zónáival, merev utascellájával, az ajtókba épített oldalvédő rudakkal. Napjainkra az autók biztonsága alapkövetelménnyé vált, így a Volvo egyre inkább az igényes, szolid, mégis jól használható autó imázsára koncentrál. A mai napig a legbiztonságosabb autókat gyártó cégek közé tartozik.

1999. január 28-án a Volvo csoport eladta személygépkocsi-gyártó részlegét a Volvo Personalvagnart(más néven Volvo Car Corporation) a Ford Motor Company-nak, 6,45 milliárd USD ellenében. A 2007-es évben a Volvo csoport megszerezte a Nissan Diesel tehergépkocsi-gyártó részlegét a Nissan Motors-tól, ami az ázsiai terjeszkedést segíti elő.

2010-ben aláírták a svédországi Göteborgban azt a megállapodást, amelynek értelmében a kínai Zhejiang Geely autóipari csoport 1,8 milliárd dollárért megvette az amerikai Fordtól a személygépkocsi-gyártó részleget. ​

A Volvo Car Corporation  2020-ra célul tűzte ki, hogy egy új Volvo-ban ülve senki ne sérüljön meg súlyosan, s ne veszítse életét. A 2010-ben bemutatott ütközésre figyelmeztető rendszer – melyben automatikus fékezés és gyalogosészlelés opció volt – képezi a vaddal való ütközés lehetőségét  csökkentő biztonsági rendszer alapját.

2017-ben bejelentették, hogy 2019-től minden újonnan bevezetett Volvo modellt elektromos hajtással fognak felszerelni. Ezzel a cégnél véget fog érni a tisztán belső égésű motorral hajtott járművek korszaka. S napjainkban látszanak ennek az előre jól átgondolt koncepciónak az első mérföldkövei. Lásd 2018 februárjában németországi Lipcsében elfogadott Szövetségi Közigazgatási Bíróság döntése, melyben a helyi önkormányzatok kitilthatják a városközpontokból az EURO 6-osnál alacsonyabb dízel motorral szerelt személygépkocsikat. A fenntartható fejlődés jegyében meghozott döntések felgyorsítják az autóipar teljes átalakulását. Az elektromos autók terjedését szinte minden európai állam különböző eszközökkel segíti elő. Az egyik megoldás, hogy különböző adókedvezményeket adnak az e-autók vásárlóinak, és használati előnyökkel kecsegtetik azokat. Előnyök között az ingyenes parkolás, legális buszsáv használat és hasonlók is szerepelnek.

A márka reklámstratégiái közé tartozik a vitorlás verseny, a Volvo Ocean Race, korábbi nevén Whitbread Around the World Race. Ezeken kívül van még a Volvo Baltic Race és a Volvo Pacific Race, valamint a gazdagságot mutató képét a világ minden részén szervezett golfversenyekkel erősíti, és olyan bajnokságokkal, mint a Volvo Masters, és a Volvo China Open.