Alapító tagok: 

Assar Gabrielsson (1891-1962) A teherautó és buszgyáráról ismert Tildaholm melletti kis községben, Korsberga-ban született. Ő volt az angol úriember típus megtestesítője, szivarozott és golfozott is (ez utóbbira még munkaidő alatt is bíztatta kollégáit).

Gustaf Larson (1887-1968). Vintrosában született, és társától eltérően „csiszolatlan” gyémántnak számított. Nyers modorát mérnöki tapasztalata ellensúlyozta.

A tőkét Gabrielsson teremtette elő, míg az első számú alkalmazott Larson volt. A Volvo latin kifejezés a „volvere” szóból képezve, jelentése: „gurulok” „gördülök”.A Volvo név 1911 májusában lett bejegyezve, mint önálló cég a SKF AB-n belül, bejegyzett védjeggyel, azzal a szándékkal, hogy különleges golyóscsapágyak sorozatára használják a nevet, de ez csak rövid ideig működött ilyen formában, az SKF úgy határozott, hogy minden csapágyat „SKF” védjeggyel látnak el a későbbiekben. Emblémaként Mars, azaz a vas jelét választották, ezzel utalva a közmondásos minőségű svédacélra, amihez hasonlatos keménységgel és tartóssággal tűrik autóik az északi mostoha klimatikus és útviszonyokat. És a svédek be is tartották ígéretüket, a következő évtizedekben a Volvo márkanévhez elválaszthatatlanul összeforrt a tartósság és a megbízhatóság. Autóikra inkább a bevált megoldások használata, mint az újdonságok hajszolása volt jellemző.

1925-ben kiszivárogtak azok a hírek, mely szerint egy új svéd kocsi van készülőben. Első Volvo kifejlesztése a semmiből azonban nem csak a két alapító érdeme. Csatlakozott hozzájuk a rajzoló Henry Westenberg, az ÖV4 formatervezője Helmer „Mas-Olle” Olsson és Alex Roos, aki a prototípusok legyártásáért felelt.

1926 őszén  Stockholmból Göteborgba tették át cégük székhelyét. Az autó első képeit 1926 tavaszán hozták nyilvánosságra.  Az Volvo AB 1926. augusztus 10-én jegyzik be, mikor Assar Gabrielsson, az SKF értékesítési igazgatója és  Gustav Larson mérnök egy évnyi előkészület után belekezdtek tíz prototípus legyártásába, megkezdve ezzel a Volvo AB gépkocsigyártását az SKF csoporton belül.   Az egyszerű vonalvezetésű, elegáns karosszéria a  megszokott módon acéllemezből készült, kőrisfa vázkereten. Az 1926-ban épített első  prototípusokat más-más színűre fényezték, lehet azért, hogy meg tudják őket különböztetni.

​1927 óta létezik a Volvo Csoport, amikor is az első Volvo személygépjármű legördült a göteborgi üzem futószalagjáról. Az első sorozatban gyártott Volvo személygépkocsi, a Volvo ÖV 4 1927. április 14-én hagyta el az üzemet, ami tulajdonképen  a Volvo alapításának hivatalos dátuma. Ebben az évben mindössze 297 kocsi épült meg.

1930-ban, a Volvo 639 autót adott el,a gépkocsik Svédországon kívül nem váltak jól ismertté a második világháborúig. A biztonsági felszereltségeken kívül a Volvók karosszériáját is az adott korszakban megvalósítható maximális védelemre tervezték, ehhez ütközési teszteket, tudományos kutatásokat végeztek már.

1935-ben jelentetik be A Volvo AB-t a stockholmi tőzsdén, majd az SKF megkezdte a részvények árusítását. A Volvo márka évtizedek alatt épült fel, és jelenleg az egyik legismertebb, és legelismertebb autómárka. A cég igazából az után indult be, hogy Assar Gabrielsson felesége meghalt egy autó balesetben. Gabrielsson megfogadta, hogy a lehető legbiztonságosabb autókat fogja elkészíteni. A Volvo mérnökei az utasok védelme mellett kiemelt figyelmet fordítanak a gyalogosok biztonságára is.  Elsődleges szempontok egyike a biztonság, melyben a Volvo úttörőnek számított, számtalan, ma már magától értetődő megoldás bevezetése fűződik nevéhez.

1944-ben Elsőként alkalmaztak ragasztott szélvédő üveget PV444 modellen.

1956 végétől kezdve az Volvo volt az első, s ezen belül is az Amazon modell volt az első melyben párnázott műszerfalat szereltek. További érdekesség hogy az Amazon a maga idejében a legnagyobb darabszámban gyártott széria volt. Megbízhatósága, tartóssága miatt, igen kedvelt a veterán kedvelők körében. Sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy alkatrész beszerzése napjainkig is még mindig megoldott.

1959-től minden Volvo első üléseihez a gyár mérnöke, a Saab-tól érkezett Nils Bohlin szabadalmát, a hárompontos biztonsági övet szereltek.

1967-ben bevezették a világ első hátra felé néző gyerekülését.

1970-ben felállították a szemle-csapatukat is, amely balesetet szenvedett Volvók helyszíni vizsgálatával gyűjtött gyakorlati tapasztalatokat. Különösen az 1966-ban bevezetett 140-es széria tűnt ki korszaka autói közül nagyvonalú, átgondoltan tervezett gyűrődő-zónáival, merev utascellájával, az ajtókba épített oldalvédő rudakkal. Napjainkra az autók biztonsága alapkövetelménnyé vált, így a Volvo egyre inkább az igényes, szolid, mégis jól használható autó imidzsre koncentrál. S mai napig megőrizte az egyik legbiztonságosabb autó fogalmát.

1999. január 28-án a Volvo csoport eladta személygépkocsi-gyártó részlegét a Volvo Personalvagnart(más néven Volvo Car Corporation) a Ford Motor Company-nak, 6,45 milliárd USD ellenében. A 2007-es évben a Volvo csoport megszerezte a Nissan Diesel tehergépkocsi-gyártó részlegét a Nissan Motors-tól, ami az ázsiai terjeszkedést segíti elő.

2010-ben aláírták a svédországi Göteborgban azt a megállapodást, amelynek értelmében a kínai Zhejiang Geely autóipari csoport 1,8 milliárd dollárért megvette az amerikai Fordtól a személygépkocsi-gyártó részleget. ​

A Volvo Car Corporation  2020-ra célul tűzte ki, hogy egy új Volvóban ülve senki ne sérűljön meg súlyosan, s ne veszítse életét. A vaddal való ütközés lehetőségét csökkentő biztonsági rendszerek fejlesztése, a  2010-ben bemutott rendszer, melyben az ütközésre figyelmeztető rendszer, teljes körű automatikus fékezéssel, gyalogosészleléssel technologiára épül.

2017-ben bejelentették, hogy 2019-től minden újonnan bevezetett Volvo modellt elektromos hajtással fognak felszerelni. Ezzel a cégnél véget fog érni a tisztán belső égésű motorral hajtott járművek korszaka. S napjainkban látszik ennek az előre, s jól átgondolt koncepciónak az első mérföldkövei. Lásd 2018 februárjában elfogadott németországi Lipcsében Szövetségi Közigazgatási Bíróság döntése, melyben a helyi önkormányzatok kitilthatják a városközpontokból az EURO 6-osnál alacsonyabb dízel motorral szerelt személygépkocsikat. A fenntartható fejlődés jegyében meghozott döntések felgyorsítják az autó ipar teljes átalakulását. Az elektromos autók terjedését szinte minden európai állam különböző eszközökkel segíti elő. Az egyik megoldás, hogy különböző adókedvezményeket adnak az e-autók vásárlóinak, és használati előnyökkel kecsegtetik azokat. Előnyök között az ingyenes parkolás, legális buszsáv használat és hasonlók is szerepelnek.

A márka reklámstratégiái közé tartozik a vitorlás verseny, a Volvo Ocean Race, korábbi nevén Whitbread Around the World Race. Ezeken kívül van még a Volvo Baltic Race és a Volvo Pacific Race, valamint a gazdagságot mutató képét a világ minden részén szervezett golfversenyekkel erősíti, és olyan bajnokságokkal, mint a Volvo Masters, és a Volvo China Open.